ARCHIVES UNIVESTITAIRES .. AFRICA .. NIGERIA

Item: Africa Media Review Vol. 2 No. 1. 1987: 104-119
Title: The Newsflow Controversy: Professional Journalists* Evaluation of News Imbalance
Description: Abstract This paper discusses the African journalists’ perception of the new world Information order, seeking to find out what changes they expect from it. The paper attempts to identify the positions taken by various journalists on the issue pertaining to this controversy. Basing his opinion on the results of a survey conducted in Nigeria, the author concludes that this debate cannot be fruitfully carried on since there is little agreement on the meanings of the concepts employed by the disputants. Resume Cet article pre’sente les perceptions des joumalistes africains sur le nouvel ordre mondial de l’lnformation a la recherche des changements qu’ils peuvent en attendre. L’article essaie d »identifier les positions prises par divers joumalistes sur les questions relatives a cette controverse. Basant son opinion sur les rVsultats dune enqueue mene’e au Nigeria, l’auteur conclut que ce debat ne peut pas se poursuivre utilement dans la mesure ou il n’y a pas d’accord sur le sens des concepts employe’s par les protagonistes.
 
Item: Africa Media Review Vol. 2 No. 3. 1988: 1-18
Title: Viewer Preference Jor TV Stations and Programmes: A Pilot Study
Description: ABSTRACT This articles examines viewer preference for two TV stations in Nigeria, ABS/TV and N.T.A., with the aim of determining the more preferred of the two stations, determining their programmes ratings, determining the viewers assessment of the TV stations on selected attributes and finding out the influence of their presenters on programmes preference. The study used the field survey and library review methods and tested four hypothesis. A sample of 500 viewers were studied; but the response rate was 63.6%. The study revealed that ABS-TV was the more preferred station. It was evaluated positively by the viewers on clarity RESUME Cet article porte sur les preferences des telespectateurs de deux stations de T V au Nigeria: ABS – TV et NTA en vue de determiner laquelle des 2 stations etait preferee, la cote d’ecoute de leurs programmes, 1’evaluation des telespectateurs des stations sur des sujets donnes et l’influence le presentateurs sur les preferences des programmes. L’etude a utilise l’enquete sur le terrain et les methodes d’etudes de bibliotheque et a teste 4 hypotheses. Un echantillon de 500 telespectateurs a ete utilise, avec un taux de reponse de 63,6%. L’etude a revele que les telespectateurs preferaient ABS/TV et lui ont donne une evaluation positive en ce qui concerne la clarte et la qualite des presentateurs; La NTA a obtenu une evaluation positive sur le seul fait qu’elle to mbait en panne moins souvent. Les programmes de divertissement ont eu la -plus forte cote d’ecoute suivis des programmes d’informations. ABS/TV a’vait les mcilleurs programmes de divertissement alors que NTA avait les meilleiirs programme, d’information. Sur la base de ses resultats, on a fait une certain nombre de recommandations aux deux stations. On a egalement donne des directives aux sponsors des programmes et aux agences de publicite.
 
Item: Africa Media Review Vol. 2 No. 3. 1988: 75-91
Title: Agricultural Communication and the African Non-Literate Farmer: The Nigerian Experience
Description: ABSTRACT This article examines Nigeria‘s need for improved agricultural production and underscores the strategic importance of the country’s rural economy. It profiles the Nigerian non-literate farmer, critically re-examines the concept of literacy and considers the factor of the orally literate in agricultural communication. Of the various factors responsible for poor agricultural production, the article concentrates on the need for effective dissemination of scientific agricultural information. It works at the communication needs of the non-literate farmer and appraises communication and information flow within this environment. It then identifies the various channels by which the rural farmer can be reached and influenced. It submits on a final note that illiteracy in the Western sense does not preclude access to scientifically based agricultural information and adoption of improved agricultural practices. RESUME Cet article etudie le besoin pour le Nigeria d’ameliorer sa production agricole et met en exergue l’importance strategique de l’economic rurale. II presente le paysan nigerian nonalphabetise et procede a un examen critique du concept de l’alphabetisation; il analyse le facteur de la litterature orale dans le cadre de la communciation agricole. Des divers facteurs qui sont a la base de la mauvaise production agricole, 1 article se concentre sur la necessite d’une dissemination effective de rinformation scientifique agricole. II analyse les besoins de communication du paysan non-alphabetise et evalue la circulation de rinformation et de la communication dans son environnement. Ensuite, il identifie les divers canaux par lesequels ou peut atteindre et influencer le paysan. Enfin, il conclut que ranalphabetisme, au sens occidental, ne ferme pas l’acces a rinformation agricole scientifique ni a ladoption de pratiques agricoles ameliorees.
 
Item: Africa Media Review Vol. 2 No. 3. 1988: 92-109
Title: African Print Media Misuse of the English Definite Article The’: A Content Analysis of Seven Nigerian Newspapers1 Lead Items
Description: The nature, distribution and significance of Nigerian newspapers misuse of the English Article THE’ are isolated and discussed in this article. Spanning the period January, February and March, 1986, a total of 78 lead articles (including front and back page news items) from seven Nigerian private and government newspapers are scanned. The results show that The National Concord has the highest manifested frequency of occurrence of the misuse of the definite article « THE » in its lead, including front and back page stories. (There were 78 copies of the paper in three months of publication and not less than 78 errors). The National Concord was followed by the New Nigerian newspaper which in 78 issues had 49 errors of the misapplication of the English elliptical rule. The paper with the lowest incidence of the misuse of THE1 was the Daily Star. It was virtually free of the error in question (only 2 errors in 78 issues). The position of occurrence of the linguistic error discussed and their distribution, have a number of implications for the training of the African journalist and for his mastery of the intricate art of writing for effective newspaper communication. RESUME Le nature, le distribution et l’lmportance du mauvais usage de l’article anglais « THE » sont Isoldes et analyses dans cet article. Couvrant la periode de Janvier a Mars 1986 un total de 78 articles (des pages Une et dernieres) de 7 journaux prives et gouvernmentaux du Nigeria sont passes en revue. Les resultats montrent que le « National Concord » a la plus forte frequence d’occurence manifeste du mauvais usage de l’article defini ‘THE » dans ses leads, y compris dans les articles a la Une et en derniere page. (Sur 78 numeros du journal sur 3 mois de parution il n’y avait pas moins de 78 erreurs). Le »National Concord », est suivi du « New Nigerian » qui en 78 numeros avait 49 erreurs de mauvais emploi de la regie elliptique en anglais. Le journal ayant la plus faible indicence du mauvais usage du « THE » est le « Daily Star ». II ne conportait presque pas d’erreur sur le sujet (seulement 2 sur 78 numeros). La position de l’occurence de l’erreur linguistique analysee et sa distribution ont des implications dans la formation du journaliste africain et sa maitrise de l’art difficile de la redaction pour une communication effective.
 
Item: Africa Media Review Vol. 2 No. 3. 1988: 123-134
Title: Domestic Financing of Communication in Developing Countries: A Preliminary Investigation of the Nigerian Case
Description: ABSTRACT This a case study of the Nigerian communication situation which examined the efforts by this developing country towards the mobilisation of domestic resources to finance communication industry. The study revealed that except, during the period 1981-1985, planned public investment in the communication sector has been moderately high at a level of 6.1% of aggregate ex ante expenditure. For the period 1960-1980, actual communications expenditure as a ratio of actual total expenditure was lower at an average of 4.5%. Total sector performance measured by the degree of resistance to plan distortions was lower for the communication sector relative to aggregate performance throughout the twenty four year period beginning in 1962, except during the second development plan period between 1970-1974. The trend in domestic public financing appears to have been dictated by two factors, namely the philosophy of economic planning and the fluctuations in economic fortunes. The oil book of the mid 1970s prompted the largest planned allocation of 9% during the period 1975-1980, although realized expenditure « fell slightly below to a level of 7.2%. The article observes that these observed trends show clearly that there does not seem to have been any strong commitment by the Nigerian government to communication services to meet the needs of a significant portion of the population, especially those in the rural areas, and notes that this situation is not likely to change soon due to that country’s present poor economy and the overemphasis by the government on market forces. RESUME II s’agit d’une etude de cas de la situation sur communciations au Nigeria qui porte sur l’examen des efforts des pays en developpement pour mobiliser les ressources nationales en vue de financer l’industrie de la communication; l’etude a revele, qu’en dehors de la periode 1981-1985, l’investissement public prevu pour le secteur de la communication a ete moderemment eleve et a atteint 6, 1% des depenses publiques. Pour la periode 1960-1980, les depenses reelles en communications, par rapport aux depenses totales etaient inferieures en moyenne a 4,5%. La performance globale du secteur mesuree en terme de degre de resistance aux distortions du plan etait inferieure pour le secteur de la communication par rapport a la performance nationale sur les 24 annees de la periode a compter de 1962 a l’exception de la periode du second plan de developpement de 1970 a 1974. La tendance en matiere de financement public national semble avoir ete dictee par 2 facteurs, a savoir la philosophie de la planification nationale et les fluctuations de l’economie nationale. Le boom petrolier de la moitie des annees 70 a cause la plus grande allocation de fonds planifiee (de 9%) au cours de la periode 1975 – 1980, quoique les depenses reelles realisees aient ete legerement inferieures a 7.2%. L’article note que ces tendances montrent clairement qu’il ne semble avoir aucun engagement puissant de la part du gouvernement nigerian vis-a-vis des services de communcation pour satisfaire les besoins d’une partie importante de la population, notamment celles des zones rurales; il note aussi que cette situation ne changera pas dans un avenir proche en raison de la situation economique actuel du pays et de l’importance excessive que le gouvernement accorde aux forces du marche.
 
Item: Africa Media Review Vol. 3 No. 2. 1989: 54-66
Title: The Advent and Growth of Television Broadcasting in Nigeria: Its Political and Educational Overtones
Description: Abstract The history of television broadcasting in Nigeria revolves around the suitability of the medium for political propaganda and for educational broadcasting. This article examines political and educational motivation for the establishment of television in Nigeria from 1959 when the Western Nigeria Television (WNTV) was established to early 1962 when the Federal Government and the three existing regional governments each had a television station of its own. The creation of new states was accompanied by the proliferation of television stations until the establishment of the Nigerian Television Authority (N.T.A.) checked this proliferation and wastage of resources. The article assesses the performance of educational television broacasting in Nigeria and concludes that it has largely been successful. R6sum6 L’histoire de la television au Nigeria tourne autour de son utilisation comme moyen de propagande politique et pour I’education. Cet article etudie les motivations politiques et educationnelles qui ont pousse a la creation de la television au Nigeria des 1959 avec la Western Nigeria Television (WNTV) au debut des annees 1962 lorsque le Gouvernement federal et les trois Gouvernements des regions d’alors avaient chacun sa propre station de television. La creation de nouveaux etats a vu la proliferation de stations de television avant que la NTA (Nigerian Television Authority) ne mette fin a cette tendance et au gaspillage de ressources qui lui etait inherent. L’article evalue les resultats de I’enseignement televisuel au Nigeria et conclut que dans une large mesure, ses resultats sont un succes.
 
Item: Africa Media Review Vol. 3 No. 3. 1989: 39-57
Title: Democratization and Economic Viability of Community Television in Africa: A Proposal for Nigeria
Description: Abstract It is always stated as a truism that the one mass medium that suits Africa (and the Third World) is radio because it is relatively cheap and already established. Not so television which is seen to require huge financial outlays, sophisticated technologies and electrical energy to install. This paper argues otherwise. It proposes a consideration of the cost-benefit factors of television and videotape in development and argues that TV and rural video centres are not only economically viable but are socially desirable for Nigeria and, by extension, other African states which strive for fast socio-economic development. It accordingly makes the case for the establishment of rural television and community video production and viewing centres, using cheap technologies which are already available in the market as a way of democratizing the medium and empowering the grassroots communities through their gaining greater acess to and control of it. Resume1 II a toujours 6te presente comme un truisme, que le seul medium quil convient a I’Afrique (et au Tiers Monde), est la radio parce qu’elle est relativement moins chere et deja etablie. Ce qui n’est pas le cas pour la television qui semble requgrir de d’immenses depenses, des technologies et energie electrique pour I’installation. Le present document prouve le contraire. II propose une vue de la television et des cassettes videos sous leur angle benefique pour le deveioppement, et affirme que, non seulement la television et les centres videos ruraux sont economiquement viables, mais aussi une necessite sociale pour le Nigeria, et, par extension, pour les autres Etats africains dans leurs efforts pour un development socio-economique rapide. En consequence, le document plaide pour I’etablissement da la television rurale, de la production de videos communautaires et des centre cinematographiques, en utilisant des technologies peu cheres qui sont deja disponibles sur le marche local, comme moyen de democratiser le medium et – donner pouvoir aux communaute’s de base en leur donnant un plus grand acces a ce medium et a son plus grand contrdle.
 
Item: Africa Media Review Vol. 3 No. 3. 1989: 98-109
Title: Film Makers and Film Making in Nigeria: Problems and Prospects
Description: Abstract This paper presents the problems of film makers and film making in Nigeria and points out how the problems are militating against the prospects of the Nigerian film industry. It proposes a radical restructing of the film industry in Nigeria in order to facilitate its indigenous development. To this end, it suggests the nationalization of the film distribution and exhibition sections so as to achieve a viable integration of the whole industry and to promote it as a vehicle for cultural-and socio-economic development of the people of Nigeria. RESUME Ce document retrace less problemes des cineastes et de la cine’-matographie au Nigeria et propose des solutions aux problemes qui se posent a I’industries du film au Nigeria. II propose une restructuration radicale de I’idustrie du film au Nigeria en vue de faciliter son deVeloppement indigene. A cette fin, il suggere que sit nationalises la distribution du film et les secteurs d’exhibition afin de reaiiser une integration viable de toute I’industrie et de la promouvoir comme un instrument de de »veloppement culturel et socio-6conomique de toute la population nigeriane.
 
Item: Africa Media Review Vol. 4 No. 1. 1990: 52-59
Title: The Image of Women and the Role of the Media in a New Political Culture in Nigeria*
Description: Abstract This article surveys how the mass media in Nigeria portray women and treat issues affecting them. It begins by looking at the number and status of women in Nigerian media institutions which, it argues, reflects ‘the structural oppression of women’ and their ‘subordination in society’. It proceeds to argue that the mass media portray women and issues affecting them in a manner that is predominately negative and ‘special’ as though women were not part of ‘normal’ society. This has constituted overt or covert mental oppression of women. It calls on women in the media to spearhead the struggle for change away from the stereotype treatment of women by the mass media, and on the media themselves to consciously eliminate such stereotype images of women in the light of the new political and social culture in Nigeria. Resume Cet article passe en revue la facon dont les masses medias au Nigeria traitent les femmes et toutes les questions qui les concernent. II commence par considererlenombreetle status des femmes dans les institutions des medias nigerians, qui, d’apres l’article reflete I’oppression structurelle des femmes et leur subordination dans la societe. L’article poursuit en faisant remarquer que les masses medias decrivent les femmes et les problemes qui les affectent d’une maniere principalement negative et « speciale », commesi les femmes nefaisaient pas partie normale de la societe. Ceci constitue une oppression mentale des femmes a la fois evidente et deguisee. L’article en appelle aux femmes dans les medias de mener la lutte pour le changement du traitement des femmes dans les masses medias, et defie les medias eux-memes de consciencieusement eclipser de telles images stereotypees a la lumiere de la nouvelle culture sociale et politique du Nigeria.
 
Item: Africa Media Review Vol. 4 No. 1. 1990: 60-74
Title: On Mass Communication and Mass Incommunication in Nigeria
Description: Abstract Despite the prevalence of mass media institutions and ‘paraphernalia’ in Nigeria, the Nigerian masses still remain marginalized and denied their right to communicate through the conventional mass media. This is due to the structure of mass media ownership and distribution which reflects pro-urban concentration and bias. This article argues that given this reality, one cannot legitimately and accurately talk of’mass’ communication in Nigeria since the media of mass communication is used mainly to talk to the masses rather than with the masses; neither are they used by the masses themselves to talk with each other. To this extent, therefore, there is a state of ‘mass incommunication’ in Nigeria, a state which calls for urgent change through democratization of the mass media. Resume En depit du caractere repandu des institutions des masses medias et leur attirail au Nigeria, la population nigerianne est encore maginalisee et privee de ses droits de communiquer par le truchement des masses medias conventionnels. Cela est du a la structure des masses medias eu egard a la propriete et la distribution qui refletent une concentration pro-urbaine et des prejuges. Cet article fait remarquer qu’a la lumiere de cette realite, on ne peut pas parler de facon legitime et precise de la communication de masses au Nigeria, etant donne que Ies medias pour la communication des masses sont utilises pour parieraux masses au lieu de dialoguer avec Ies masses. Us ne sont pas non plus utilises par Ies masses eux-memes pour communiquer entre elles. A cet effet il y a au Nigeria une situation de la communication de masses qui necessite un changement urgent a travers un processus de democratisation des masses medias.
Item: Africa Media Review Vol. 4 No. 2. 1990: 37-47
Title: Newspaper Response to National Mobilization Efforts: An Examination of the Impact of a New Public Policy on Media Coverage
Description: Abstract In an attempt to redeem the imbalance in the quality of life between the rural and urban areas, Nigeria‘s Federal Military Government set up the Directorate of Food, Roads and Rural Infrastructure (DFRRI) in February 1986 to provide the much needed infrastructural base for the development of rural areas. In the same vein, the mass media have been urged to join in this battle to uplift the quality of life in the rural areas. This study examined the two years (1984 and 1985) before the setting up of DFRRI, and 1986 and 1987 when the directorate had operated with a view to finding out if there were qualitative and quantitative differences in Nigerian newspapers’ coverage of the rural areas between these two periods. Some were noticed while, in the main, there were little qualitative differences between the two periods. HtwnMi Dans une tentative pour etablir un equilibre entre le standing de vie a la campagne et celui en ville, le gouvernement militaire federal nigerian a mis sur pied le DFRRI ou directoire charge de I’alimentation, des routes et de I’infrastructure rurale en fevrier de 1986. Le DFRRI etait congu pour pourvoir une infrastructure de base au developpement de la campagne. Dans cette mᆪme optique, les masses medias ontappeles a sejoindre a labattailieen vue d’ameliorer les conditions de vie en milieu rural. Cette etude passe en revue les deux annees, 1984 et 1985, avant le lancement du DFRRI, et la situation apres que le directoire ait passe a en revue les differences qualitatives et quantitatives dans la couverture par les journaux nigerians du milieu rural au cours de ces deux periodes. L’on a pu relever des differences quantitatives tandis qu’en general, il y avait tres peu de difference qualitative entre les deux periodes.
 
Item: Africa Media Review Vol. 4 No. 3. 1990: 79-95
Title: Social Mobilisation: Tool for Effective Grassroots Communication for National Transformation*
Description: mobilisation of our people for effective transformation of the developmental process. However, the continuing search by Nigeria since independence for more dynamic, efficient and relevant strategies of’achieving real development does imply frustration with past attempts as well as our inability to maximally and positively exploit these resources for the upliftment and well-being of the Nigerian people. This has resulted in the marginalisation of the vast majority of the people in the transformation process, particularly because of the low level of their education and, therefore, low consciousness which not only made them vulnerable to fraudulent manipulations by politicians, but has created among them a culture of helplessness, apathy and indifference about the happenings in the political and economic process. Resume La these de cet article est basee sur I’idee que tout developement significatif et durable ne peut qu’etre axe sur la mobilisation de nos populations pour une transformation du processus de developpement efficace. Cependant, la quete continuelle du Nigeria depuis son accession a I’independance des strategies plus dynamiques, efficaces et appropriees pour aboutir au developpement n’insinue pas la deception des efforts du passe ainsi que notre incapacity a faire usage maximal et positif de ces resources pour le developpement et le bien-etre du peuple nigerian. Le resultat a ete la negligence de la grande majorite du peuple dans le processus de transformation, plus, specialement a cause du niveau bas de leur education et, par consequent, I’inconscience relative qui, non seulement les a rendu vulnerables aux manipulations frauduleuses des politiciens, mais aussi a cree en eux une culture d’incapacite, d’apathie et d’indifference aux actualites du processus politique et economique.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 2. 1991: 31-46
Title: Political Communications: Press and Politics in Nigeria’s Second Republic
Description: Abstract This paper examines mass media bias in Nigerian political communications. It argues that ownership of the mass media in Nigeria tends to determine how they are used for political communications in the country. Other factors, such as ethnicity, religion, literacy, language of communication, legal limitations, political and socio-economic conditions, are also considered. The paper maintains, however, that the fact of ownership is not only the key which determines how the mass media are used for moulding the citizen’s perception of political reality in the country, but that it is also a more precise means of understanding and investigating the role of the press in political stability or instability, national integration or disintegration. It concludes that as Nigeria approaches a third attempt at democratic rule in socio-economic conditions which are less propitious than in the past, there is a need for the Nigerian mass media to operate in a way which contributes to national integration. It suggests the need to restructure the media ownership pattern and to establish a Nigerian Media Advisory Council. Resume Cette dissertation passe en revue les prᆪjuges des masses medias dans les communications politiques nigeriannes. L’expose argumente que les proprietaires des masses medias au Nigeria ont tendence a determiner leur utilisation pour les communications politiques dans le pays. D’autres facteurs tels que l’ethnicite, la religion, l’alphabetisation, le langage de la communication, les limitations ldgales, les facteurs politiques et socio-economiques sont 6galement analyses. L’expose a cependant reaffirm^ que le fait de possession est non seulement l’element eld qui determine la facon dont les masses medias sont utilises pour encadrer la perception des citoyens des realites politiques dans le pays, mais aussi que c’6tait un moyen precis de comprendre et enqueter sur le role de la presse dans la stabilite ou l’instabilite politique, l’integration ou la d6sintegration nationale. L’expose conclu qu’au moment ou le Nigdria s’approche de la troisieme tentative vers un regime democratique dans des conditions socio-economiques qui sont moms propices que dans le passe, il y a necessite que les masses medias nigerians travaillent d’une maniere qui contribue a une integration nationale. II met en exergue le besoin de reviser les conditions de propriᆪtᆪ des masses medias et d’&ablir Un Conseil Consultatif Nigerian des Masses Medias.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 2. 1991: 47-58
Title: Constraints on Mass Media Policies in Nigeria
Description: Abstract This paper discusses some of the constraints on efforts to formulate comprehensive mass media policies in Nigeria. It reviews the constitutional and political environment of the mass media and journalistic practice in Nigeria and identifies legal, economic, historical, linguistic and cultural factors which impede the development of the mass media and constrain their performance. It argues that antagonisms between politicians and journalists have led to government nationalization and control of the mass media thus marginalizing the role of journalists as watchdogs on government conduct of public affairs. It calls for a redefinition of the role of the media in Nigeria more in accord with its history, culture and aspirations and away from the present western mode which only fans conflicts between the government and the mass media. That is the direction an appropriate mass media policy for Nigeria should take. Resume Cet article analyse quelques unes des contraintes auquelles les efforts pour formuler des politiques globales sur les masses medias au Nigeria font face. II passe en revue l’environnement constitutionnel et politique des masses mddias et la pratique journalistique au Nigdria. II poursuit en identifiant les facteurs 16gaux, economiques, historiques, linguistiques et culturels qui font obstacle et contreignent la performance des masses medias. II argumente que l’antagonisme entre les politiciens et les joumalistes ont conduit a la nationalisation et controle des masses medias par le gouvernement, et partant, la marginalisation du r61e des joumalistes comme observateurs de la conduite du gouvernement et des affaires publiques. II fait appel a une redefinition du r61e des medias au Nig6ria qui conforme a culture, son histoire, et ses aspirations, et qui s’ecarte du model occidental actuel qui ne fait qi’attiser des conflits entre le gouvernement et les masses medias. Telle est l’orientation appropriee que la politique des masses medias au Nigeria devrait prendre.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 2. 1991: 59-70
Title: Origins and Interpretation of Nigerian Press Laws
Description: Abstract The paper traces colonial legacies in Nigeria‘s press laws. Specifically, it traces the early antecedents of the Public Officers (Protection Against False Accusation) Decree No. 4 of 1984 and finds that it was modelled after earlier libel and sedition laws and the Newspaper Amendment Act, all of which criminalize free speech and opinion directed against those in authority. The study finds similarities in the motivations behind the promulgation of Decree No. 4 and those behind the earlier libel and sedition laws, i.e. fear of those in authority of criticism. Although Nigerian courts were reluctant to uphold individuals’ rights of free speech and opinion shortly after independence, the study finds that later court decisions have found sections of the criminal code and sedition laws which criminalize free speech to be anachronistic and unconstitutional. Resume Cet article analyse les effets de l’heritage colonial au sein des lois regissant la presse au Nigeria. II se penche plus particulierement sur les antecedents de la fonction publique (Protection contre les Fausses Accusation), Dᆪcret No. 4 de 1984 et trouve qu’il etait concu sur le model anterieur des lois sur l’dtiquette et la sedition ainsi que sur l’Edit d’amendcment relatif a la presse ecrite, qui touts considdrent comme crime la liberte d’expression et d’opinion dirigees contre les autorites. L’article etablit des similitudes entre les motivations qui conduisent a la promulgation du Decret No. 4 et celles qui ont conduit a l’edition anterieure des lois sur l’dtiquette et la sedition, telle que l’apprᆪhension des critiques par les autorites. Bien que les tribunaux nig6rians aient hesite a valider la Chartre des droits individuels sur la liberte d’opinion et d’expression immediatement apres l’inddpendance, l’enquete rdi/ele que les decisions ulterieures des tribunaux avaient trouvd anachroniques et inconstitutionnelles des sections du code criminel et des lois sur la sedition qui sanctionnent comme criminelles la libertd d’expression et d’opinion.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 2. 1991: 71-84
Title: Motivations for Choice of Course and Career Preferences of Nigerian Female Students: Implications for the Status of Media Women in a Developing Nation.
Description: Abstract This paper presents a survey of Nigerian female students to determine their motivations for taking up journalism training. The study found that almost as many female as male students enrol in the country’s journalism training institutions at the moment – which factor should advance women’s representation in the media. Moreover, most of the female students surveyed consider journalism to be a profession as much suited for women as for men. However, it finds marital status to be an important factor in career choice; married students said they would quit work if it interfered with their family responsibilities. Secondly, most respondents tended to prefer more glamorous roles in television, radio, public relations or advertising to aspects of journalism such as reporting. These two factors have important implications for career advancement of women journalists and may continue to exacerbate women’s under-representation in Nigeria’s mass media institutions. Resume Cet exposd prdsente une enquete sur des dtudiantes nigdriannes pour ddterminer leur motivation eu dgard a leur intdret vis-a-vis de la formation dans le journalisme. L’enquete a rdvdld qu’il y avait presque autant d’dtudiantes que d’dtudiants qui se faisaient incrire dans les institutions de formation journalistique du pays, ce qui actuellement constitue un facteur benelique pour la promotion de la representation fdminine au sein des mddias. La plupart des dtudiantes en question considerent le joumalisme comme une profession aussi bonne pour les hommes que pour les femmes. L’enquete a cependant rdvdld que le statut matrimonial dtait un facteur important dans le choix d’une carriere. Les dtudiantes mariees affirmaient qu’elles quitteraient leur travail si ce dernier se trouvait en disaccord avec leurs responsabilitds familiales. Par ailleurs, la majoritd d’entre elles ont montrd un penchant pour des roles plus prestigieux comme a la television, la radio, les relations publiques ou la publicity au lieu des aspects journalistiques tels que le reportage. Ces deux facteurs ont des implications importantes sur l’avancement des femmes journalistes dans leur carriere, et pourrait continuer a exacerber le peu de reprdsentation des femmes dans les institutions des masses mddias nigdrians.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 3. 1991: 1-10
Title: An Analysis of the Pattern of Media Use by Teachers in a Nigerian Education District
Description: Abstract This is a case study of usage of two print media  newspapers and magazines  by secondary school teachers in an educational district of Nigeria. Using a survey design, the study found varying levels of significance of usage of the media for functional purposes, i.e. entertainment, personal identity, information, integration and social interaction. ITlimmf Cet article traite d’une etude compatrative de l’usage de deux types de presse ecrite dans un contexte nigdrian; il s’agit des joumaux et des magazines. Apres une enquete approfondie,r6tude a constatᆪ des niveaux variables d’utilite dans l’usage de chacune des deux formes des mddias a des fins telles que l’animation, ridentitfication personnnelle, 1* information, l’intdgration et l’interaction sociale.
 
Item: Africa Media Review Vol. 5 No. 3. 1991: 41-52
Title: The Commercialization of the Nigerian Press: Development and Implications
Description: Abstract A central theme in the history of the Nigeria press is its political orientation. This is understandable, although it has led to the neglect of other aspects of the history and contemporary structure of the Nigerian press. This paper explores one of the crucial yet neglected aspects of this history, i.e. the origin of the process of commercialization of the press and its implications for journalism practice. It argues that commercialization signalled the end of the so-called ‘political’ press which many commentators still refer to. It also led to some form of professional consciousness and the need for a professional organization among Nigerian journalists. Resume: Le theme central dans l’histoirc de la presse nigerianne est son orientation politique. Ceci se comprend, bien que cela ait conduit a la negligence des autres aspects historiques et de la culture contemporaine de la presse Nigdrianne. Ceue dissertation explore l’un des aspects cruciaux pourtant ruSgligd de l’histoire tcl que l’origine du processus de commercialisation de la presse et ses implications dans la pratique joumalistique. II aflirme que la commercialisation a tire la sonnette d’alarme de la fin de la soit-disante presse politique dont park encore a ce jour bcaucoup dc commontatcurs. Elle a egalement conduit a une sorte de prise de conscience professionnelle et au besoin d’organisation professionnelle parmi les journalistes nigerians.
 
Item: Africa Media Review Vol. 6 No. 1. 1992: 25-34
Title: Nigeria and India: The Use of Film for Development-Whispers in a Crowd
Description: Nigeria and India have both attempted to use the film industry for development but in both cases the full potential of the medium has been stymied by lack of government support and a general feeling of disinterest among the nations’ populations. But there are directors and producers in each country who are attempting to raise their voices above the commerciallydominated noise of their respective country’s cinema. Film could be a strong tool for development. It can be used to contribute to a feeling of nationhood, as a voice for national planning, to help teach necessary skills, to extend the effective market, to help people look to the future, and to prepare people to play a role in nation building. But without serious changes in the structure of government relations with the cinema in Nigeria and India changes may not come. A few directors and producers in each nation have started to use cinema for development, but their efforts must be fostered by the national government to be effective. Resume Le Nigeria etl’Inde ont fait des tentatives pour utiliscrl’industriedu film pour lc developpement, mais pour l’un et l’autre cas , le potcntiel global de ce genre de medias a ete fruslre par 1’absence du soutien du gouvemement et le d&intcressement general des populations respectives des deux pays. L’industrie du cinema peut reprdsenter un puissant outil pour le developpement. Elle peut etre utilisee pour developper le sentiment nationaliste en tant qu’expression de plannification rationale pour aider a enseigner les techniques necessaires, aider la population a avoir un regard sur l’avenir et la preparer a jouer un role dans le developpement national. N&inmoins, en l’absence des changements dans l’attitude du gouvemement vis-a-vis du cinema aussi bien en I’lnde qu’au Nigeria on risque d’etre force’ a la stagnation. Bon nombre de dirccteurs et realisateurs de chacun des deux pays se sont deja embarques dans l’usage du film en tant qu’ element de developpement, mais leurs efforts doivent etre encourages par le gouvemement pour etre efficaces.
 
Item: Africa Media Review Vol. 6 No. 1. 1992: 35-46
Title: Domestic Miscommunication as a Development Constraint: A Study of Wife- Beating Among Selected Junior Workers
Description: Abstract The paper examines communication breakdown in the home as expressed through physical violence on the wife. It discusses the subject from the perspective of its centrality to mobilizing women toward the development effort From the findings of a study of wife-beating among a sample of junior workers in Nigeria, it is clear that development communication programmes for women would be more effective, if properly packaged with a consciousness of the limitations and handicap of the women at the grass-roots, as well as the often domineering personality of the man at the lower rung of the economy. The paper also identifies the involvement of husbands in development programmes for women as a vital key to promoting such programmes among women. Resume: L’article examine la crise de communication au foyer telle qu’elle se manifeste a travers la violence physique perp&re’e contre la femme. II se penche sur le sujet sous Tangle de la nᆪcessitᆪ de mobiliser les femmes pour le Develppement. Selon des conclusions tirees sur base des cas des femmes battues dans les foyers des travailleurs subaltemes au Nigeria, il est clair que le developpement des programmes de communication pour femmes seraient plus efficaces s’ils 6taient accompagnes de conscientisation sur les limitations et handicaps de la femme de la petite socicte, ainsi que le caractere dominateur de l’homme au plus bas echelon de l’economie. L’article exhorte aussi la participation des maris dans le developpement des programmes pour femmes comme un element vital pour la promotion de tels programmes.

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